ערכת טיול למרכז ספרד , גליסיה , פיקוס דה אירופה וחבל הבסקים- 14 יום

מרכז ספרד , גליסיה , פיקוס דה אירופה וחבל הבסקים- 14 יום
ספרד היא אחת משלושת המדינות עם הכי הרבה תיירים בעולם יחד עם צרפת וארה"ב. המדינה גדולה , מגוונת מאוד בנופיה , בעריה ובתרבויות בכל מחוז , חלקם בעלי סמכויות שלטוניות אוטונומיות, המדינה מהווה מוקד לתיירות בכל עונות השנה. הפעם נתמקד בטיול שמתחיל במדריד ,נבלה יום אחד בטולדו ובסביבה הקרובה מצפון מערב למדריד בעיר סגוביה ובאתרים המעניינים אל אסקוריאל ועמק הנופלים ולאחר מכן ניסע צפונה ונבקר בגליסיה, בשמורת הטבע המדהימה פיקוס דה אירופה ובערים באן סבסטיאן ובילבאו בחבל הבסקים המרגש.

מתי כדאי לטייל

בספרד אפשר לטייל בכל עונות השנה , המסלול הנוכחי מומלץ לאביב , קיץ וסתיו ובמיוחד בקיץ שבחלק הדרום- מרכז של ספרד יחסית הטמפרטורות גבוהות , בגליסה וחבל הבסקים הטמפרטורות בשיא הקיץ, למעט ימים חריגים , מאוד נוחות לטיול בערים ובטבע.

מחירים

מחיר השירותים
המטבע בספרד יורו וכמו בכל מדינה באיחוד האירופאי בכלל ומערב אירופה בפרט ניתן לשלם כמעט כל דבר בכרטיס אשראי.

תחבורה

נסיעה במכונית

הכבישים הבינעירוניים בספרד ברמה בטיחות ואיכות גבוהה מאוד, חלקם בתשלום .

התנועה בערים המרכזיות צפופה ומאידך התחבורה הציבורית טובה על כן כדאי לנצל אותה ולא לנסוע במכונית.

טיסות פנים
המסלול מסתיים בצפון וכדאי מאוד לחזור בטיסת פנים למדריד או ברצלונה ולהימנע מלחזור במכונית בנסיעה של 5-7 שעות .

לינה

בערים הגדולות כמו בכל עיר גדולה זמינים כל שירותים המוכרים מלונות, דירות, אכסניות וכו' כל אחד לפי רצונו ותקציבו, בגליסיה וחבל הבסקים מאוד מפותחת הלינה בבתים בכפרים ( Casa Rural, במינוח המקומי) בקרבת ערים גדולות כגון סנטיאגו דה קומפוסטלה, בילבאו או סאן סבסטיאן. בנוסף, ייחודי לספרד , זמינים פרדורס (Paradores) שהם ארמונות וטירות שהפכו למלונות ברמה מאוד גבוהה, אם אפשר כדאי לנסות לפחות ללילה אחד.

מסלול הטיול

לא במקרה ספרד היא אחת משלושת המדינות הכי מתויירות בעולם, מספר ההאטרקציות הוא כל כך גדול שאופי הטיול בספרד דורש לנסוע והרבה, על כן זה טיול עם מכונית צמודה ובדרך כלל כל יום ישנים במקום אחר למעט למספר ימים בודדים שאפשר לצאת לטיולי כוכב.
יום 1-2 - מדריד

מדריד הינה עיר בעלת היסטוריה של כ 500 שנה שממשיכה להתפתח בקצב מהיר הן ארכיטקטונית, הן תרבותית והן במסחר ומקומות בילויים לכל גיל על כן , אפשר לשהות במדריד מספר ימים ככל שהזמן שעומד לרשותכם מאפשר , בתיאור הטיול מתוארים ביום הראשון אטרקציות של מדריד שניתן לפרוס על פני מספר ימים.

אם זה ביקורכם הראשון במדריד ממליץ , כמו בכל עיר גדולה, לקחת סיור חינמי של כשעתיים וחצי כדי לעבור במקומות המרכזיים של העיר , בדרך כלל הביקורים האלה יוצאים מ Puerta del Sol.

אטרקציות שכדאי לבקר (תדלגו על המקומות שעשיתם במסגרת הסיור החינמי): ארמון המלך (El palacio real) , מוזיאונים Del Prado,Reina Sofia,  Thyssen Bornemisza (שימו לב מתי כניסה חינם לכל מוזיאון) , פארק El Retiro, סיור ברחוב La Gran Via, ביקור בPlaza Mayor ובשוק San Miguel,  הופעה של ריקוד פלמנקו ב Teatro Flamenco Madrid, עלייה למרפסת ב- circulo de bellas artes.

יום 3 - טולדו

העיר טולדו (Toledo) , השוכנת במרכז ספרד, במרחק של חצי שעת נסיעה מהבירה מדריד ברכבת (מתחנה אטוצ'ה) , הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי, שכן היא מאגדת בתוכה מבנים רבים המעידים על עברה ההסטורי המפואר. בין היתר, יש בה בתי כנסת עתיקים, מבצר איתן וקתדרלה רבת רושם. מעבר למבנים החשובים, יש בה אינספור סמטאות צרות ומתפתלות, שתענוג לשוטט בהן.

ההתניידות הנוחה ביותר בטולדו היא רגלית, אך מומלץ להצטרף לסיור ברכבת תיירים פתוחה, שמקיפה את העיר ומאפשרת תצפית מרהיבה על מרכז העיר העתיקה ומבניה ההיסטוריים. רכבת זו יוצאת מדי שעה עגולה מכיכר סוכודבר ( Plaza Zocodever)  לסיור של כחצי שעה.

האטרקציות המרכזיות שחובה לראות האלכאזר של טולדו ( El Alcazar) , הקתדרלה ובית הכנסת El transito  שפעיל כמוזיאון יהודי.

יום 4 - Segovia, עמק הנופלים , El Escorial

נצא ממדריד וניסע ל- San Lorenzo del Escorial, שם נבקר במנזר אל אסקוריאל, מבנה ארכיטקטוני מרהיב ביופיו וגם מעניין בתכולתו, בין היתר נכנס לאולם בו קבורים כל מלכי ספרד מבית בורבון .

נמשיך את הנסיעה לעמק הנופלים, מקום נתון היום בויכוח גדול שכן המקום הזה נבנה בהנחיה ופיקוח הישיר של הדיקטטור ששלט בספרד ממלחמת האזרחים (1936-1939) ועד מותו ב- 1975. באתר הזה קבורים הנופלים של מלחמת האזרחים  משני צדדי הלחימה וכן , בעומק החלל שחפרו התחת להר , עד אוקטובר 2019 היה קבור פרנסיסקו פרנקו והמייסד של הפלנגות פרימו ריברה.

מעמק הנופלים ממליץ לנסוע לעיירה הציורית Navacerrada, כחצי שעה נסיעה, שם אפשר לאכול משהו באחת המסעדות/בארים במרכז הקטן של העיירה.

היעד הבא זה ביקור בSegovia , מומלץ לחנות בחניון התת קרקעי בצמוד לאמת המים הרומי שזה האתר הראשון שנבקר ונצפה בכל זוהרו.

לאחר מכן נמשיך ברחוב ריאל ( La calle real) ושם נכנס לקטדרל של סגוביה ובכלל נטייל בכל העיר העתיקה כולל ה- Plaza Mayor ועוד אתרים מעניינים.

כדי לקצר את הדרך לכיוון גליסיה נצא מסגוביה , נתחיל לנסוע אך נעצור ללינה אמצע הדרך , מקומות אפשריים : בסביבת העיר Valladolid, העיירה Venavente וכו'.

יום 5 - Santiago de Compostela , Galicia

הקהילה האוטונומית גליסיה  נמצאת בצפון מערב ספרד, גובלת עם פורטוגל מדרום ומהווה מוקד תיירותי חשוב מאוד בספרד, רוב האוכלוסיה בגליסיה נמצאת בערי החוף הים האטלנטי , הערים המרכזיות בגליסיה הם: La Coruña, Vigo, Ourense , Santiago de compostela.

בחרנו כדי ללון  בסביבת סנטיאגו דה קומפוסטלה ולצאת משם לטיולי כוכב.

ביום הראשון ביקרנו בסנטיאגו שמהווה נקודה לסיום הדרך לסנטיאגו דה קומפוסטלה, גולת הכותרת בסנטיאגו הינה הקטדרל ו- Praza do Obradorio (כיכר).

משם לקחנו רכבת תיירים שמסיירת דרך האטרקציות המרכזיות של העיר ולאחר מכן שוטטנו ברחובות הקטנים של העיר העתיקה (El Casco) , כולל ביקור וטעימות בשוק (Mercado de Abasto), אל תפספסו לאוהבי פרות ים לאכול תמנון בסגנון גליסיה (Pulpo a la Gallega).

יום 6 - כף פיניסטרה, חוף ותצפית Ezaro

לגליסיה כ- 600 ק"מ חוף על הים האטלנטי הן בצפון והן במערב. רצועת החוף מגוונת עם חופי רחצה, דיונות , צוקים מרשימים , ביום הזה נסענו ליעד שמשלב נקודות תצפית על הים ונקודה שנחשבה עד לפני כ- 500 - 600 שנה כסוף העולם הנקראת בשפת גליסיה כף Finisterra (סוף העולם) כי לפני גילוי אמריקה כך חשבו בספרד.

לפיניסטרה כדאי להגיע בשעת השקיעה אז בדרך לשם עצרנו בכמה נקודות בחוף הים, במיוחד מומלץ מאוד לעלות לתצפית אזרו (Miradoiro do Ezaro) ולאחר מכן ירדנו לחוף אזרו , בנקודה שהנהר מתחבר עם הים מתחת לגשר ומשם שטנו על קייקים בנהר רגוע מאוד בליווי מדריך שלקח אותנו עד לנקודה ממנה רואים מפל מרשים ביותר, החוויה מאוד מומלצת.

ועכשיו הנסיעה עד כף סוף העולם , אין הרבה מילים כדי לתאר את שלוות המקום והנוף האינסופי ,תהינו מהמקום.

יום 7 - הפלגה בנהר Sil וביקור בעיר Ourense

אחד מהאזורים שגליסיה מציע לתייר הוא La Ribeira Sacra, השם נגזר מהמצאות של הרבה מנזרים לאורך השטח שבין הנהרות Sil ו- Miño,

הדרך הטובה ביותר לבקר באזור זה ע"י שייט בנהר Sil, השייט משווק ע"י Embarcadero Viajes Hemisferios, נמשך כשעתיים וחצי  ויוצא מ Embarcadero San Esteban.

לאחר השייט עצרנו לאכול במסעדה בקרבת מקום בעיירה Nogueira ומשם נסענו לבקר בעיר Ourense.

יום 8 - ביקור באי Ons

מול חופי גליסיה נמצאת האי Ons שזאת שמורת טבע ומאוד מומלץ לבקר בה, רק תשימו לב שכיוון שע"פ חוק קיימת הגבלת תיירים יומית צריך להזמין מראש מקום לביקור באי.

לאי מגיעים בהפלגה של כ - 45 דקות היוצאת מנמל בעיירה Portonovo, באי כדאי לתכנן ביקור של כ 4-5 שעות , קיימים מספר מסלולי הליכה של כשעה עד כ-3-4 שעות וכן חוף ים נקי, יפה, מים  צלולים מאוד וכדאי להביא שנורקל כדי לראות את הצמחייה מתחת למים, יש באי מספר בארים/מסעדות קטנות , בקיצור פנינה.

יום 9 - Playa de las Catedrales, לה קורוניה

אם תבקרו בגליסיה בקיץ חוף הים של הקטדרלות (Playa de las Catedrales) , השם המקורי היה Praia de aguas Santas (חוף עם מים קדושים (בשפת המקור), הינו אתר חובה לביקור.

בחוף צוק בגובה 32 מטר שעקב פעילות הים והרוחות על הצלע נוצרו קשתות ומנהרות מדהימות , המראה שהתקבל מזכיר את הקטדרלות הגוטיות.

אורך החוף כ- 1400 מטר ואפשר להתרשם מהקשתות ומנהרות רק בשפל אז תבדקו לפני שמגיעים את השעות השפל של הים.

לאחר ביקור בחוף ועם ההתרגשות של מראה הקשתות ומנהרות נסענו לעיר לה קורוניה (La Coruña).

לה קוֹרוּנְיָה היא עיר ורשות מקומית בגליסיה שבצפון-מערב ספרד, השוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי. זוהי העיר השנייה בגודלה בגליסיה וה-17 בגודלה במדינה כולה, בעיר שוטטנו באזור העיר העתיקה כאשר גולת הכותרת היא הכיכר דה מריה פיטה (Plaza de Maria Pita) , בדרך לשם הלכנו בשדרה דה למרינה (Avenida de la marina) המרשימה הפונה לים , אנחנו הגענו ביום שבת אחה"צ והמקום היה הומה אדם עם הרבה מוזיקה ומופעי רחוב , גם טעמנו את מאכלי המקום באחת המסעדות בעיר העתיקה.

יום 10 - Cangas de Onis, Los lagos de covadonga

מגמת פנינו לשמורה הנפלאה פיקוס דה אירופה. השמורה נמצאת 25 ק"מ מהחוף האטלנטי  ו כ 350  ק"מ מזרחית לסנטיאגו. בדרך לפיקוס עצרנו בעיר לוגו (Lugo ) העיר נחמדה אך לא יותר כך  הסתובבנו בעיר העתיקה , בקטדרל ובכיר המאיור והמשכנו בנסיעה. בשעות אחר הצהרים הגענו לעיירה קנגס דה אוניס (Cangas de Onis) . העיירה הומה בתיירים, רובם ספרדים. העיירה היא בירתה הלא-רשמית של השמורה. טיילנו לאורך הרחוב הראשי עד נהר סייה שמעליו נמתח גשר רומי מרשים בעל 5 קשתות כשמהקשת המרכזית משתלשל צלב הניצחון. הגשר נבנה במאה ה-14 והוכרז כאתר שימור לאומי מטעם אונסקו. מהעיירה ניתן לצאת לפעילויות אתגריות שונות ומגוונות.

יצאנו מהעיירה בשעת בין הערביים ונסענו כ-12 ק"מ  לקובדונגה (Covadonga ). בעיירה נמצאת בזיליקה שנבנתה בסוף המאה ה-19 יפה מבחוץ. 12 ק"מ נוספים הובילו אותנו אל שני אגמים קרחוניים של השמורה. אם מגיעים בשעות אחה"צ שכבר אין הרבה תיירים אפשר  להגיע ברכב לכוון האגמים מאחר וקשה למצוא מקום חניה. האגם הראשון אגם אנול. רגלית הלכנו לאגם השני ארסינה במזג אויר מתאים להליכה.  היה מאוד נעים ופסטורלי  לקראת הערב חזרנו לקנגס דה אוניס.

יום 11 - picos de Europa

התחלנו את הדרך בנסיעה על כביש N-625 עד לתצפית oseja de sajambre ממנה ראינו את מעבר הרים לוס ביוס, אחרי התצפית המשכנו עד לכפר סנטה מריה דה וולדאון (santa maria de valdeon), זהו קטע כביש בן 10 ק"מ, יש אומרים היפה ביותר בכל השמורה. הכביש צר, הפיתולים חדים ויש להיזהר. קשה לתאר את היופי, עושר הצבעים, אוירה ממש מחשמלת.

המשכנו לנסוע עד למעבר הרים פוארטו דה פנדטרווה ( 1562 מ' puerto de pandetrave  ) ממנו ביום בהיר אפשר לראות את רכסי ההרים המקיפים את השמורה.

המשכנו לנסוע בדרך בנופים קסומים שבכלל קשה לתאר. הכביש צר והתנועה מתנהלת בשני הכיוונים עד שהגענו לתצפית קולדו דה ליסבה (Collado de Llesba)  ממנה הלכנו כ- 10 דקות וראינו כמה מהפסגות הגבוהות ביותר של הפיקוס.

לבסוף הגענו לעיירה potes, הנמצא בשולי השמורה ממזרח. הכפר נמצא בעמק וסביבו פסגות הרים. מצאנו דירה בבית משפחתי Casa las Vegas  ויצאנו לסייר בכפר. בתי הכפר עתיקים ויפים. הרחוב הראשי, בו אין כניסה למכוניות, מוצף חנויות גבינות, נקניקים ושאר דברים טובים. בשעת בין הערביים, יצאנו בכביש הרים לכוון פואנטה דה Fuente De המרחק 23 ק"מ. בקצה הכביש ניצב פארדור ומאחוריו נקודת יציאה של רכבל ל-800 מ' עד לנקודת התצפית El Cabel אין מילים לתאר את הנוף שנגלה לעינינו. רכסי הרים עצומים ועדרי סוסים רועים. מאחר והגענו מאוחר יחסית לא היה תור ארוך לעלות ואחר כך לרדת. בשעות העומס אפשר לעמוד בתור שעות. רק קרונית אחת פועלת בכל כיוון ועליה 20 איש בלבד. חזרנו לכפר וטיילנו בשעת ערב מאוחרת בין בתי הכפר המוארים והנעימים. הרחובות היו מלאים תיירים.

יום 12 - חוף הים של קנטבריה , סנטנדר (Santander)

בבוקר נסענו צפונה לעיירה קומיליאס ( Comillas) ובמיוחד לארמון הקטן אל קפריצ'ו ( הגחמה = El Capricho) של גאודי נבנה בשנים 1883 עד 1885 בסגנון מודחר עם מגדל המחופה באריחים ירוקים ומזכיר צריח של מסגד.

לאחר מכן המשכנו לעבר העיירה מימי הביניים סנטיליאנה דל מאר (Santillana del mar) כ- 2 ק"מ לפני העיירה, פנינו על פי השילוט, למערות אלטמירה (Altamira ). המערות סגורות מטעמי שימור אולם לידן הוקם מוזיאון שיש בו שיחזור של האולם במערה המקורית שבו נחשפו ציורי קיר גדולים ויפים מתקופת האדם הקדמון. הציורים תוארכו לתקופה שלפני 15,000-20,000 שנה. מדהים, מפתיע ומעניין.
המשכנו לעיירה

המשכנו לעיירה סנטיליאנה דל מאר (Santillana del mar) דל מאר. זהו בעצם כפר קטן, מקסים וחמוד עם בתים מהמאה ה-15 שעל חלקם עדיין סימני אצולה. כמו בכל כפר גם כאן הכיכר המרכזית היא כיכר מיאור - כיכר משולשת, גדולה, סביבה בתים עתיקים ומרפסות מכוסות בפרחי גרניום צבעוניים.

כעת שמנו פעמינו לעיר הגדולה סנטאנדר (Santander) עיר חוף יפה ואלגנטית. פסענו לאורך הטיילת המקסימה עד לנמל הקטן נמל צ'יקו. מסביב עשרות חנויות, בתי קפה וגנים פורחים. שעה ארוכה ישבנו בגני פרדה. אלו גנים מטופחים עם דגים וברבורים בבריכות, מרבדי פרחים צבעוניים, פסלים ומזרקות.

בלילה ישנו מחוץ לעיר במלון דירות Playa de Liencres.

יום 13 - בילבאו, סן סבסטיאן
יצאנו מוקדם בבוקר והגענו לבילבאו (Bilbao), בעיר בעיית חניה קשה חנינו בקרבת מוזיאון גוגנהיים ושמנו תו חניה והקפדנו על השעה מאחר שהפקחים ידועים כמאד לא רחמניים. המוזיאון נבנה בעלות של 100 מליון יורו והוא אחד המוזיאונים של קרן גוגנהיים. תכנן אותו הארכיטקט הקליפורני פרנק גרי והוא נחשב לאחד הבניינים היפים והמרשימים ביותר בתבל. כל המבנה מצופה טיטניום מבריק בצורת ספינה כיאה למוזיאון הניצב על גדת הנהר Nervion. המבנה הוקם בשנת 1997 לאחר 6 שנות עבודה. למוזיאון 3 מפלסים סביב החלל המרכזי המקושרים במערכת מעברים, מעליות ומדרגות. יש בו 19 גלריות במגוון צורות וגדלים.

מחוץ למוזיאון ניצב בחזית פסל הכלבלב מעשה ידיו של האומן ג'ף קונס. מתנשא לגובה 12.4 מ' עשוי פרחים חיים ודורש טיפול יומיומי של השקיה והחלפת פרחים. עמדנו מולו והתקשינו להתנתק מעושר הצבעים ומהגודל. מאחורי הבניין בצד הפונה לנהר נמצאים עוד כמה פסלים מעניינים. פרחי צבעונים הצבועים בצבעים עזים, גם הם מעשה ידיו של ג'ף קונס וכן פסל גדול של אמא עכביש ומגדל פעמונים מתכתי. המוזיאון והפסלים מדהימים..

יצאנו מהמוזיאון , השארנו את הרכב באזור ונסענו בתחבורה ציבורית לעיר העתיקה , היה יום שבת ובעיר העתיקה היתה אוירה חגיגית , היו המון בארים פתוחים , מלאים באוהדי קבוצת הכדורגל המקומית אתלטיקו בלבאו , מנהג המקומיים לעבור דרך הבארים לפני משחק כדורגל באצטדיון המקומי סאן מאמס.

שוטטנו בעיר העתיקה , חזרנו לרכב ונסענו לעבר העיירה גרניקה (Gernika). העיירה הופגזה בשנת 1937 ע"י הגרמנים בסיועו של הגנרל פרנקו שכעס על הבאסקים ועל רצונם לעצמאות. פיקאסו צייר את זוועות המלחמה. הציור המקורי נמצא במדריד ובעיירה נמצא העתק קרמיקה של הציור. הוא נמצא על קיר ברחוב צדדי בלי שיהיה שום שילוט המכוון אליו ,תוך כדי שוטטות הגענו לבית החונטאס בו מתקיימות ישיבות הפרלמנט הבאסקי. כשנכנסנו לאולם הגדול ראינו שתקרתו עשויה זכוכית צבעונית ועליה מופיע ציור "העץ העתיק". מחוץ לבניין ראינו את העץ שנטעו בשנת 1860 מזרעי עץ האלון העתיק. בעיירה המון שטחי פרחים מרהיבים, מזרקות ופסלים. כדאי לבלות בה כמה שעות חביבות.

המשך הנסיעה היתה לכיוון סאן סבסטיאן , איפה שגם נישן בלילה אבל בדרך דרך החלטנו לעשות עוד עצירה בעיירת הנופש זראוטס (Zarautz) והלכנו לאורך טיילת ארוכה יפיפה שעל חוף הים, גם עצרנו באחד מבתי הקפה/מסעדות שעל הטיילת לאפריטיב לפני סאן סבסטיאן...

אנו בדרכנו לעיר נופש סן סבסטיאן (San Sebastian) העיר הבאסקית הידועה גם כבירת הגסטרונומיה של כל האיזור. התמקמנו במלון ויצאנו לעבר העיר העתיקה. ליד המלון, השוכן באזור מגורים במעלה העיר, עבר אוטובוס שהביא אותנו למרכז העיר ולחוף. העיר הומה מאנשים, צעירים, מבוגרים הרבה צבע ורעש. הסתובבנו בטיילת הצמודה לנהר אורומאה עד שפך הנהר לים, טיילנו להנאתנו בסמטאות הרובע העתיק וסעדנו במסעדת טאפסים מעולה . הסימטאות הקטנות מלאות חנויות, מזרקות, פסלים, בארים והמוני אנשים. העיר נמצאת במפרץ מדהים, מפרץ הצדף, ומשני צידיה שני הרים הר אורגול והר איגלדו. הגענו למרגלות הר אורגול וטיפסנו עד לפיסגה ברגל (20 דקות). הגענו לפסלו של ישו בגובה 30 מ' המשקיף על העיר. הנוף מהפסגה מהמם ושווה את המאמץ. לאחר מנוחה ירדנו חזרה לשוטט בעיר. זוהי עיר בלי הפסקה. הסתובבנו עד אחת אחר חצות כאילו אמצע היום.

אפשרות נוספת זה לעלות להר איגלדו בפוניקולר שקיים משנת 1912 ונשמר כפי היה כאשר נבנה. אם מטיילים עם ילדים זאת חויה לעלות בפוניקולר וגם להנות בפסגה ממתחם השעשועים הקיים בפסגה.

יום 14 - סאן סבסטיאן, Sare-La Rhune, Hondarribia

בבוקר נסענו מסאן סבסטיאן לכיוון העיירה Sare בצרפת, כשעה נסיעה, ושם לקחנו  הרכבת התיירותית Petit Train de la Rhune ,רכבת עתיקה ששוחזרה , הנסיעה מאוד נחמדה ומביאה את התיירים לפסגה ממנה רואים נוף של 360 מעלות כולל חוף הים הצרפתי והספרדי ממבט על.

לאחר הנסיעה ברכבת חזרנו לצד הספרדי של הגבול וביקרנו בעיירה הציורית Hondarribia, אין מילים כדי לתאר את העיירה המשלבת אוירה של ארכיטקטורה עתיקה על חוף הים עם מגוון גדול של מסעדות איכותיות , חובה לבקר בעיירה הזאת.

ולמעשה זאת האטרקציה האחרונה של הטיול הזה, למחרת בבוקר לקחנו טיסה משדה התעופה של בילבאו .