ערכת טיול לחבל הבסקים וקטלוניה

חבל הבסקים וקטלוניה
ספרד היא אחת משלושת המדינות עם הכי הרבה תיירים בעולם יחד עם צרפת וארה"ב. המדינה גדולה , מגוונת מאוד בנופיה , בעריה ובתרבויות בכל מחוז , חלקם בעלי סמכויות שלטוניות אוטונומיות, המדינה מהווה מוקד לתיירות בכל עונות השנה,בטיול הזה נבקר בשני מחוזות מאוד אטרקטיביים לתיירים הן בערים , בכפרים ובמסלולי טבע רבים להליכות בכל הרמות .

מתי כדאי לטייל

בספרד אפשר לטייל בכל עונות השנה , המסלול הנוכחי מומלץ לאביב , קיץ וסתיו ובמיוחד בקיץ שבחלק הדרום- מרכז של ספרד יחסית הטמפרטורות גבוהות , בחבל הבסקים וקטלוניה הטמפרטורות בשיא הקיץ, למעט ימים חריגים , נוחות לטיול בערים ובטבע.

מחירים

שיטת תשלום לשירותים
מטבע בספרד יורו וכמו בכל מדינה באיחוד האירופאי בכלל ומערב אירופה בפרט ניתן לשלם כמעט כל דבר בכרטיס אשראי.

תחבורה

נסיעה במכונית

הכבישים הבינעירוניים בספרד ברמה בטיחות ואיכות גבוהה מאוד, חלקם בתשלום .

התנועה בערים המרכזיות צפופה ומאידך התחבורה הציבורית טובה על כן כדאי לנצל אותה ולא לנסוע במכונית.

לינה

בערים הגדולות כמו בכל עיר גדולה זמינים כל שירותים המוכרים מלונות, דירות, אכסניות וכו' כל אחד לפי רצונו ותקציבו, בגליסיה וחבל הבסקים מאוד מפותחת הלינה בבתים בכפרים ( Casa Rural, במינוח המקומי) בקרבת ערים גדולות כגון סנטיאגו דה קומפוסטלה, בילבאו או סאן סבסטיאן. בנוסף, ייחודי לספרד , זמינים פרדורס (Paradores) שהם ארמונות וטירות שהפכו למלונות ברמה מאוד גבוהה, אם אפשר כדאי לנסות לפחות ללילה אחד.

מסלול הטיול

לא במקרה ספרד היא אחת משלושת המדינות הכי מתוירות בעולם, מספר האטרקציות הוא כל כך גדול שאופי הטיול בספרד דורש לנסוע והרבה, על כן זה טיול עם מכונית צמודה ובדרך כלל כל יום ישנים במקום אחר למעט למספר ימים בודדים שאפשר לצאת לטיולי כוכב.
יום 1 - טיסה לברצלונה/ בילבאו/ טולוז/ בורדו ונסיעה לעיירה Aia

היעד הראשון של הטיול היה להגיע לעיירה Aia שנמצאת כמה דקות מהעיר  San Sebastian. ישנם כמה אפשרויות להגיע בטיסה ישירה עם שילוב של מכונית/תחבורה יבשתית. ציינתי בכותרת מספר יעדים שאפשר להגיע בטיסה ישירה מהארץ , לא כולם זמינים בכל עונות השנה , כל אחד יבחר את הדרך שמתאימה לו על בסיס שיקולים של נוחות ועלות.

אני אתאר את הדרך שאני עשיתי מברצלונה, כאר יצאתי בנסיעה במכונית בשעות הבוקר המוקדמות ובדרך עצרתי פעמיים כדי להקל על הנסיעה וגם להכיר בדרך שתי אטרקציות תיירותיות.

הראשונה , עצירה בשעת הצהריים במרכז העיר  Zaragoza עיר הבירה של הקהילה האוטונומית ארגון שמהווה הריכוז האוכלוסין החמישי בגודלו בספרד , כאשר במרכז העיר ממש , מתחת לרחבה שמול הקטדרל דל פילר ישנו חניון ציבורי גדול ונוח .

לאחר החניה סיירנו בכיכר המרשימה מאוד דל פילר וביקרנו את הקטדרל הגדולה  , בהמשך הלכנו ברחובות העיר העתיקה וישבנו באחת המסעדות ובכך חנכנו את הפרק הקולינרי בטיול שלנו .

בדרך לחבל הבסקים עוברים בקהילה האוטונומית נווארה, שעיר בירתה פמפלונה ונבקר בה בהמשך...

נווארה , אחד מהאזור שמייצרים יין בדומה לשכנים מלה ריוחה, על כן החלטנו לבקר ביקב Bodegas Marco real , בק"מ 38 של הכביש סרגוסה-פמפלונה, הביקור היה מאוד מוצלח וגם הצטיידנו ביין שהספיק לנו למשך כל הטיול....

בסופו של היום הגענו לעיירה Aia הממוקמת באחת הגבהות סביב סאן סבסטיאן , לבית מרשים מאוד ששכרנו ויכול לאכלס עד 18 איש אצל משפחת Azkue.

יום 2 - חוף הים של חבל הבסקים
חבל הבסקים הינו אזור מאופיין ע"י גבהות מיוערות ,לא גבוהות במיוחד לעומת למשל הפירינאים , בשילוב עם חוף ים חלקו שטוח וחלקו צוקי מאוד , לכן כשמטיילים בחבל הבסקים כל הזמן יש את ההרגשה של יופי טבעי כאשר הכפרים והיערות משתלבות בנוף הטבעי בצורה רכה שאינו פוגע בתחושת שמטיילים בטבע.

היום הראשון החלטנו לטייל לאורך החוף ונסענו מערבה.

העצירה הראשונה היתה בעיירת החוף זראוטס (Zarautz), העיירה מפורסת בגלל חוף הים היפה ורחב מאפשר רחצה כיפית בקיץ וגלישת גלים במשך כל עונות השנה. ישנו חניון תת קרקעי צמוד לחוף ומשם הלכנו לאורך טיילת ארוכה יפיפה שעל חוף הים, גם עצרנו באחד מבתי הקפה/מסעדות שעל הטיילת לקפה הראשון עם צ'ורוס.

עזבנו את זראוטס ונסענו עד לעיירת הדייגים Getaria, מקום הולדתו של סבסטיאן אלקנו , הנחשב הימאי הספרדי הראשון שעשה סיבוב העולם בשנת 1476.

בעיירה ביקרנו בנמל המאוד ציורי עם אניות מכל הצבעים והדייגים חוזרים בבוקר מהים, לאחר ביקור בנמל הלכנו ברחובות הצרות של העיר העתיקה , הרבה ברים/מסעדות לקפה או ארוחה קלה וממשיכים בדרך טיול החוף של חבל הבסקים עד ליעד הבא.

והיעד הבא זה עוד עיירת דייגים מאוד ציורית שנקראת Leikeito, בנוסף לביקור בנמל ובעיר העתיקה עם בתים בסגנון ימי הביניים (ישנם כמה בתים עם מרפסת חלומיות) קיים אי קטן מול חוף הים וכאשר הים בשפל אפשר ללכת על רציף מאוד חלק לאורך 400 מטר שמחבר את החוף עם האי, שווה לעשות את זה כי מהאי קיים נוף של 360 מעלות שלא תשכחו אותו הרבה שנים.

ישבנו בחוף לכוס בירה ונסענו חזרנו לרכב ונסענו לעבר העיירה גרניקה (Gernika). העיירה הופגזה בשנת 1937 ע"י הגרמנים בסיועו של הגנרל פרנקו שכעס על הבאסקים ועל רצונם לעצמאות. פיקאסו צייר את זוועות המלחמה. הציור המקורי נמצא במדריד ובעיירה נמצא העתק קרמיקה של הציור. הוא נמצא על קיר ברחוב צדדי בלי שיהיה שום שילוט המכוון אליו ,תוך כדי שוטטות הגענו לבית החונטאס בו מתקיימות ישיבות הפרלמנט הבאסקי. כשנכנסנו לאולם הגדול ראינו שתקרתו עשויה זכוכית צבעונית ועליה מופיע ציור "העץ העתיק". מחוץ לבניין ראינו את העץ שנטעו בשנת 1860 מזרעי עץ האלון העתיק. בעיירה המון שטחי פרחים מרהיבים, מזרקות ופסלים. כדאי לבלות בה כמה שעות חביבות.

יום 3 - טולוסה, בילבאו ובקיו

יצאנו מוקדם בבוקר והגענו לטולוסה (Tolosa) עיר השוכנת על הגדה של נהר Oria, בעבר היתה עיר הבירה של מחוז גופוזקואה ( Gupuzkoa) וחשיבותה נוסע מהיותה על הדרך של הסוחרים ממחוז נאוורה לחוף הים הקנטבריקו. העיר ירשה מהעבר בניינים ופסלים מרשימים שמאוד כדאי לבקר.

בילבאו (Bilbao), בעיר בעיית חניה קשה חנינו בקרבת מוזיאון גוגנהיים ושמנו תו חניה והקפדנו על השעה מאחר שהפקחים ידועים כמאד לא רחמניים. המוזיאון נבנה בעלות של 100 מליון יורו והוא אחד המוזיאונים של קרן גוגנהיים. תכנן אותו הארכיטקט הקליפורני פרנק גרי והוא נחשב לאחד הבניינים היפים והמרשימים ביותר בתבל. כל המבנה מצופה טיטניום מבריק בצורת ספינה כיאה למוזיאון הניצב על גדת הנהר Nervion. המבנה הוקם בשנת 1997 לאחר 6 שנות עבודה. למוזיאון 3 מפלסים סביב החלל המרכזי המקושרים במערכת מעברים, מעליות ומדרגות. יש בו 19 גלריות במגוון צורות וגדלים.

מחוץ למוזיאון ניצב בחזית פסל הכלבלב מעשה ידיו של האומן ג'ף קונס. מתנשא לגובה 12.4 מ' עשוי פרחים חיים ודורש טיפול יומיומי של השקיה והחלפת פרחים. עמדנו מולו והתקשינו להתנתק מעושר הצבעים ומהגודל. מאחורי הבניין בצד הפונה לנהר נמצאים עוד כמה פסלים מעניינים. פרחי צבעונים הצבועים בצבעים עזים, גם הם מעשה ידיו של ג'ף קונס וכן פסל גדול של אמא עכביש ומגדל פעמונים מתכתי. המוזיאון והפסלים מדהימים..

יצאנו מהמוזיאון , השארנו את הרכב באזור ונסענו בתחבורה ציבורית לעיר העתיקה , היה יום שבת ובעיר העתיקה היתה אוירה חגיגית , היו המון בארים פתוחים , מלאים באוהדי קבוצת הכדורגל המקומית אתלטיקו בלבאו , מנהג המקומיים לעבור דרך הבארים לפני משחק כדורגל באצטדיון המקומי סאן מאמס.

חזרנו בתחבורה ציבורית למכונית ונסענו לעיירת החוף Bakio ויותר ספציפי ביקרנו ב-San Juan de Gaztelugatxe, זה חצי אי שאפשר לצפות מתצפית שמגיעים אליה בהליכה מ Urizarreta במגמת ירידה במשך כ- 10 דקות וגם אפשר להגיע עד לחצי אי ע"י הליכה במשך כחצי שעה , קחו בחשבון שבחזרה צריך לעלות את כל משיורדים בהלוך ולהיפך אבל הנוף וחוויה שווה את המאמץ.

בסיום חזרנו לבית ב- Aia.

יום 4 - Ascain, Biarritz

אחד מהיתרונות בטיול בחבל הבסקים הינו היכולת לעבור ע"י נסיעה קצרה לעיירות בצד הצרפתי וע"י כך לתת גיוון של תרבות , נופים ואוכל לטיול.

ביום הזה החלטנו לנסוע לצרפת, התחלנו בביקור בעיירה בליבה של חבל הבסקים הצרפתי בשם Ascain, עיירה ציורית טיפוסית עם כיכר מרכזית וחומה למשחק הבסקי שנקרא "כדור בסקי", רחובות צרים וביקור בכנסיה המרשימה עם 3 קומות של מרפסות מעץ הפונות לחלל הכנסייה.

לאחר ביקור באסקיין רצינו לבקר בעיירה Sare – La Rhune ולעלות ברכבת הרים שמגיע עד לפסגת ההר אבל היו כרטיסים רק לרכבות מאוחרות אז החלטנו לקנות כרטיסים למחרת והמשכנו בנסיעה לעיירת הנופש המפורסמת Biarritz.

בביאריץ חנינו את הרכב באחד מהרחובות קרוב לחוף הים והלכנו משם ליהנות מהשמש ומהחוף שכן היינו בחודש יולי והמזג האוויר היה מאוד נעים.

לאחר חוף הים טיילנו לאורך טיילת שמשולבת עם מרינה ומבנים שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות ,מאוד ציורי המקום.

לבסוף טיילנו קצת באזור של קניות ומדרחוב , הכל באווירה מאוד נעימה בגלל הנינוחות , הניקיון והרוגע.

מביאריץ חזרנו לעיירה Aia בצד הספרדי .

יום 5 - Sare – La Rhune ,La Bastide Clairence ,San Sebastian

חזרנו לעיירה Sare – La Rhune והפעם כן עלינו עם הרכבת שנבנתה בשנת 1924 לפסגה בגובה כ- 900 מטר, הרכבת שמורה היטב והנסיעה בה נשכת כ- 45 דקות באווירה של רכבת של פעם.

בפסגה נוף מרהיב של 360 מעלות , הסביבה מאוד נמוכה על כן אין פסגות שמסתירות וביום בהיר רואים למרחקים, כמו כן בפסגה קיים בר עם שולחנות בחוץ ונהנינו לשתות בירה בנוף כזה חוויה.

המשכנו לעיירה la Bastide Clairence, עיירה שנוסדה במאה 14 כדי לאפשר לממלכת נאוורה פרוזדור לים והמיוחד בשבילנו היה שבמאות 17 ו 18 התגוררו בעיירה יהודים לאחר הגירוש מספרד ופורטוגל, אז בנוסף לביקור במרכז העיירה המאוד ציורי קיימת כנסייה מרשימה ובית קברות יהודי שהיה מרגש להכיר.

סיימנו את היום בביקור ערב בסאן סבסטיאן , אחת מהערים היפות בכל ספרד. סיירנו בטיילת ובחוף Bahia de la concha, וכן בעיר העתיקה הצמודה עם כל מסעדות בדגים ופינצ'וס הכל כך טעימים, חוויה קולינרית !!!

וכך סיימנו יום מרשים  ובחזרה ל Aia.

יום 6 - פמפלונה (Pamplona) והונדריביה (Hondarribia)

התחלנו את היום בנסיעה קצרה לעיר  הונדריביה ,שוטטנו ברחובות העיר העתיקה המוקפת חומות ולאורך הטיילת ממנה משקיפים לצד השני של המפרץ ששייך לצרפת.

העיר העתיקה שומרת על חזות כמו שהיה במאות ה 12 ו-13 כאשר העיר נוסדה, האווירה מאוד נעימה ורגועה, משם יצאנו לדרך לכיוון פמפלונה.

ב 6 ליולי כל שנה מתחילות החגיגות של סאן פרמין (San Fermin) משיותר מוכר ע"י שחרור השוורים ברחובות העיר פמפלונה השייכת לקהילת נאורה (Navara).

אז כך , זה לא בדיוק שהשוורים מסתובבים חופשי במשך היום, אלא שב 6 ביולי בשעה 12:00 בצהריים מכריזים על התחלת החגיגות ע"י ירייה של פגז קטן שנעשה בכיכר העירייה המלאה באנשים כולם בלבוש לבן עם מטפחת וחגורה אדומה.

כך מתחילות חגיגות הנמשכות תשעה ימים, החגיגות מתחילות תמיד ב- 6 ליולי נקראות Chupinazo, החגיגות עממיות והמוקד שלהם זה רחובות העיר העתיקה של פמפלונה, אפשר להגיד שהחגיגות נמשכות ללא הפסקה ברחובות ובברים הצמודים, כל החוגגים לבושים בלבן ואדום וכמו בכל חגיגה עממית ההרגל של שתיית יין/סנגריה הוא נפוץ . המיוחד של היום ראשון הוא שאין משחררים שוורים לרחובות לעומת יתר הימים בהם משחררים את השוורים בשעה 08:00 בבוקר ורצים במסלול שמוביל עד לכיכר השוורים, כל הריצה נמדדת ונמשכות לא יותר משתי דקות או משהו כזה.

אין ספק בכלל שהיום הזה היה השיא של הטיול בגלל האווירה השמחה והמחשמלת שהרגשנו בכל פינה ברחובות של העיר העתיקה, אנחנו נשארנו עד שעות אחה"צ ונסענו לכיוון העיר Jaca.

יום 7 - Cirque de Gavarnie

היום החלטנו לעשות יחסית הליכה ארוכה כדי להגיע לתצפית יצאנו בבוקר מוקדם מחקה (Jaca) ופנינו כיוון מעבר הגבול לצרפת לעיירה Gavarnie , הנסיעה יחסית ארוכה על כן עצרנו בדרך לארוחת בוקר בחיק הטבע ועצרנו פעם נוספת כאשר עברנו בעיר לורדס, אליה עולים לרגל נוצרים מכל העולם.

בסופו של הנסיעה הגענו לעיירה Gavarnie , שם השארנו את הרכב והתחלנו את ההליכה שנמשכה כשעה ו 10 דקות עד שרואים כמו קיר של מכתש מאוד גבוה. ההליכה עד לנקודה הזאת יחסית לא קשה, מישורית ובשביל מאוד רחב.

החזרה גם כיפית שכן הדרך לצד נהר קטן שזורם יותר אוירה פסטורלית להליכה.

הלינה בעיירה Bagnères-de-Bigorre

יום 8 - ביקור במערות מידו Grottes de Medous ובפארק הלאומי אגיסטורטס (Parque nacional Aguestortes)

יצאנו מוקדם בבוקר וביקרנו במערת הנטיפים מירו שנמצאת 10 דקות נסיעה מהמלון, המערה גדולה , מרשימה לביקור, עם מעברים ותאורה שמאפשר לחזות במקום נדיר ביופיו, משך הביקור כשעה וחצי היה שווה מאוד המאמץ להגיע למקום.

לאחר ביקור במערה נסענו חזרה לכיוון ספרד , היעד שלנו העיירה Espot , שם נמצא אחד משני השערים לכניסה בפארק הלאומי אגיסטורטס (השער השני מצא בעיירה Boi.

הפארק הלאומי הינו אחד מ- 14 פארקים בכל ספרד והיחיד שנמצא בקהילת קטלוניה., בפארק פסגות מעל 3000 מטר גובה ונהרות, צוקים, מפלים ואגמים שנותנים להרגיש שאנחנו במדינת מים, בנוסף מגוון עצום של חי וצומח , מתנה לאוהבי טיולי טבע.

אנחנו ביקרנו רק כמה שעות אחה"צ ע"י טיול בג'יפ עם נהג מדריך שפגשנו בכניסה לפארק ולקח אותנו בתוך הפארק לפינת חמד של אגם קפוא על רקע הרים בולטים  (לא ניתן להיכנס לפארק עם רכב פרטי והדרכים היחידות זה לשכור ג'יפ שמשמש כמונית או רגלי.

אלר ביקור בפארק נסענו לעיירה Sort שם שכרנו בית ל- 2 לילות.

יום 9 - רפטינג וביקור באנדורה

בבוקר יצאנו מוקדם לעיירה Sort והתייצבנו בחברה The rafting Company אחרי שקיבלנו  חליפות ניאופרם למים קרים וציוד נוסף עברנו תדרוך ונסענו כחצי שעה בהסעה של החברה לנקודה ממנה התחלנו רפטינג לאורך הנהר, לפני כניסה למים ובדקות הראשונות עשינו תרגילים על יבש ועל רטוב כדי לתרגל את משקיבלנו בהדרכה המילולית ולאחר מכן כבר הגענו למים קצת יותר גועשים ונהנינו מכל רגע ברפטינג שנמשך כשעתיים עד שהגענו לעיירה Sort, ללא ספק אחד מהשיאים של הטיול.

לאחר ההתאוששות מהחוויה הרטובה עברנו דרך הבית המפנק למקלחת והחלפת בגדים ונסענו לאנדורה, נסיעה בכביש הררי של כשעה עד לעיר הראשית ועוד חצי שעה נסיעה לנטורלנדיה שם נמצאת רכבת ההרים הארוכה באירופה, כ- 5 ק"מ מסלול מתפתל .

חזרנו לעיר והסתובבנו בכלבו גדול לקצת קניות, לא משהו במיוחד וחזרנו לבית ב Sort.

יום 10 - Villefranche de Conflent, Mont-Louis-La Cabanasse

ביום הזה טיולנו בפירנאים הצרפתיים לצורך כך נסענו לעיירה Villefranche de Conflent  ומשם לקחנו את הרכבת הנקראת "הרכבת הצהובה הקטנה" (Le Petit Train Jaune) , הרכבת נוסעת מעל 100 שנה , הייחודית שלה שהינה רכבת הרים, השיפוע הממוצע של המסילה כ- 6% ועקב המגבלת הטופוגרפיות ממונעת ע"י חשמל, לאור העיקולים של כ- 80 מטר רדיוס הרכבת נאלצת לנסוע במהירות של 40 קמ"ש בלבד, הרכבת משרתת את בתחנת הרכבת הגבוהה בצרפת (Bolquère) בגובה 1593 מטר.

ירדנו מהרכבת בתחנה  Mont-Louis-La Cabanasse , העיירה נבנתה כדי לאכלס סוחרים , אומנים ואנשי צבא שעוברים באזור, העיירה נבנתה בין חומות וגם נבנה מבצר שמשמש משנת 1964 כבי"ס לאימוני כוחות קומנדו של צבא צרפת.

הכניסה לעיירה דרך שער המוגבה שער צרפת (בתמונה האמצעית).

לאחר ביקור בעיירה חזרנו ל Villefranche de Conflent, המוכרזת כנכס עולמי של ארגון אונסקו,העיירה מבוצרת נוסדה במאה ה 11 כדי להגן על העמקים שבאזור, מאוחר יותר במאה ה 17 חוזקה לאחר הסכם של הפירינאים ב- 1659, יש לציין שהעיירה מופיעה ברשימת העיירות היפות בצרפת.

בסוף היום נסענו לבית ששכרנו בקרבה של העיר ג'ירונה

יום 11 - ,Sant Joant de les Abadesses,Querabls,Olot

ביום זה טיילנו במחוז ג'ירונה בקהילה האוטונומית של קטלוניה.

היעד הראשון היתה העיירה מימי הביניים Sant Joant de les Abadesses, העיירה נוסדה סביב המנזר שנבנה בשנת 885, בעיירה נשמרת כנסיה מהמאה ה 12 , כמו כן השער כניסה לעיר העתיקה והגשר הגוטי המוביל לאותו שער.

בהמשך הדרך עצרנו בעיירה Querabls, העיירה צופה לעמק נוריה , העיירה נוסדה במאה ה 12 ושומרת על צביונה .

משם נסענו לעיירה Olot, מרכז העיירה מאוד יפה עם מספר מבנים עתיקים שמורים וצבועים עם צבעים מבריקים ., סביב הכיכר המרכזית והכנסיה סאנט אסטיב רחובות קטנים שכדאי להסתובב בהם וליהנות מארכיטקטורה של המקום.

יום 12 - Girona, Cadaques

ביום האחרון שלנו בקטלוניה , לפני המעבר לברצלונה בירת הקהילה האוטונומית, ביקרנו בעיר הגדולה ג'ירונה בת כמעט 100,000 תושבים עם הסטוריה יהודית מפוארת.

ביקרנו בעיר העתיקה המאוד ייחדוית, שם גם נמצא המוזיאון המציג את ההסטוריה של ה- Juderia בג'ירונה , מאוד מעניין ומרגש!

מג'ירונה נסענו לעיר החוף Cadaques.

Cadaques אחת מהערים הנופש המרכזיות בקוסטה ברווה, מפורסמת בין היתר בגלל שהיווה מוקד משיכה לאומנים וסופרים מפורסמים כמו פיקסו, דלי, גקסיה לורקה ועוד רבים.

המקום בעל יופי טבעי, כיף ללכת לאורך המפרץ עם הנוף של מים כחולים וסירות ויאכטות ברקע.

יום 13 -14 - ברצלונה

סוף הטיול המוצלח בילינו עוד יומיים בברצלונה המלאת תיירים לטוב ולרע כל אחד וטעמו.